Catalogo / Techno-Thoreau

Techno-Thoreau
Aesthetics, Ecology and the Capitalocene
ISBN 9788822903709
2019, pp. 96
115x190 mm, brossura
€ 10,00
€ 8,50 (prezzo online -15%)
Acquista
Preferiti
     
StoreDB
Il libro

EN. This essay serves the double purpose of investigating the aesthetic dimensions of Thoreau’s environmental philosophy while examining the philosophical and political implications of its capacity to break down the boundaries between the natural and the technological landscape. Deeply rooted in an Emersonian transcendentalist tradition viewing nature as an organized and holistic “whole,” Thoreau’s ecophilosophy seeks to reconcile the idealistic pole with the empirical pole in its approach to natural and technological landscapes, objects and situations. Consequently, this book starts by considering Thoreau as a “techno-author” who does not shun from embracing technological change in the Romantic period and proceeds to develop an alternative, proto-ecocritical form of the aesthetic of the sublime. It also calls for a reconsideration of Thoreau’s poetics and its legacy against the background of the “toxic sublime,” which sheds a new light on the methods and purposes of ecocriticism as well as on recent trends in environmental (non)fiction.

IT. Questo saggio si propone il duplice scopo di studiare la dimensione estetica della filosofia ambientale di Thoreau e di analizzare le implicazioni filosofico-politiche della sua capacità di abbattere i confini tra paesaggio naturale e paesaggio tecnologico. Profondamente radicata nella tradizione trascendentalista di Emerson, che vede lo spazio naturale come un “tutto” organizzato e olistico, l’eco-filosofia di Thoreau cerca di riconciliare – con il suo approccio ai paesaggi naturali e tecnologici, agli oggetti e alle situazioni – il polo idealistico e il polo empirico. Pertanto, questo libro inizia prendendo in considerazione Thoreau come “tecno-autore”, che non si rifiuta di accettare i cambiamenti tecnologici verificatisi nel periodo romantico, ma sviluppa una forma alternativa e proto-ecocritica dell’estetica del sublime. L’autore cerca anche di riesaminare la poetica di Thoreau e la sua eredità sullo sfondo del “sublime tossico”, gettando così nuova luce sui metodi e sulle finalità dell’ecocritica, nonché sulle recenti tendenze della (non)fiction ambientalista.

Indice
  • Thoreau and the techno‐natural landscape
    • 1. Techno-Thoreau
    • 2. Why Aesthetics?
    • 3. The Toxic Sublime and Ecocriticism

  • Deconstructing the Natural Sublime
    • 1. The Natural or Burkean Sublime
    • 2. Emerson, Whitman, and the Egotistical Sublime

  • Thoreau, Capitalism and the Technological Sublime
    • 1. Narrowing the Gap between Divine Nature and Human Technology
    • 2. Walden in the Capitalocene

  • Toxic Mechanization: Senses and Environment
    • 1. Toxic Mechanization in A Sand County Almanac
    • 2. Refocusing Perception: Technology and the Senses

  • Toxic Waste: Self and Environment
    • 1. Silent Spring and the Toxic Sublime
    • 2. Transcendentalist Consumerism in White Noise

  • Post-Thoreauvianism and Ecocriticism
    • 1. (Into the) Wild
    • 2. Walden on Wheels

  • Bibliography
  • Abstract
  • Biography

L'autore
David Lombard

EN. David Lombard is a PhD student in languages, literatures and translation studies as well as an lecturer in English at the University of Liège, Belgium, where he studied Anglophone (especially US) and Hispanic cultures and literatures and received his master’s degree in 2016. As a PhD student, his fields of interests include the relationship between US literature and the environment, environmental philosophies such as American Transcendentalism, ecocriticism, and theories of the sublime. He is currently developing a research project entitled The Toxic Sublime in US Literature: Self, Senses and Environment.

IT. David Lombard è un dottorando in lingue, letterature e studi di traduzione, nonché insegnante di inglese presso l’Università di Liegi, in Belgio, dove ha studiato lingua e letteratura inglese (soprattutto USA) e spagnola, conseguendo un master nel 2016. I suoi campi di ricerca includono il rapporto tra letteratura e ambiente, soprattutto in rapporto alle filosofie ambientali come il trascendentalismo americano, l’ecocriticismo e le teorie del sublime. Attualmente sta sviluppando un progetto di ricerca dal titolo The Toxic Sublime in US Literature: Self, Senses and Environment.

Volumi della stessa collana