Catalogo / Techno-Thoreau

Techno-Thoreau
Aesthetics, Ecology and the Capitalocene
ISBN 9788822910752
2020
E-book ePub con Social DRM  
€ 5,99
Altre edizioni
Acquista ebook
Preferiti
  
StoreDB
Il libro

EN. This essay serves the double purpose of investigating the aesthetic dimensions of Thoreau’s environmental philosophy while examining the philosophical and political implications of its capacity to break down the boundaries between the natural and the technological landscape. Deeply rooted in an Emersonian transcendentalist tradition viewing nature as an organized and holistic “whole,” Thoreau’s ecophilosophy seeks to reconcile the idealistic pole with the empirical pole in its approach to natural and technological landscapes, objects and situations. Consequently, this book starts by considering Thoreau as a “techno-author” who does not shun from embracing technological change in the Romantic period and proceeds to develop an alternative, proto-ecocritical form of the aesthetic of the sublime. It also calls for a reconsideration of Thoreau’s poetics and its legacy against the background of the “toxic sublime,” which sheds a new light on the methods and purposes of ecocriticism as well as on recent trends in environmental (non)fiction.

IT. Questo saggio si propone il duplice scopo di studiare la dimensione estetica della filosofia ambientale di Thoreau e di analizzare le implicazioni filosofico-politiche della sua capacità di abbattere i confini tra paesaggio naturale e paesaggio tecnologico. Profondamente radicata nella tradizione trascendentalista di Emerson, che vede lo spazio naturale come un “tutto” organizzato e olistico, l’eco-filosofia di Thoreau cerca di riconciliare – con il suo approccio ai paesaggi naturali e tecnologici, agli oggetti e alle situazioni – il polo idealistico e il polo empirico. Pertanto, questo libro inizia prendendo in considerazione Thoreau come “tecno-autore”, che non si rifiuta di accettare i cambiamenti tecnologici verificatisi nel periodo romantico, ma sviluppa una forma alternativa e proto-ecocritica dell’estetica del sublime. L’autore cerca anche di riesaminare la poetica di Thoreau e la sua eredità sullo sfondo del “sublime tossico”, gettando così nuova luce sui metodi e sulle finalità dell’ecocritica, nonché sulle recenti tendenze della (non)fiction ambientalista.

Indice
  • Thoreau and the techno‐natural landscape
    • 1. Techno-Thoreau
    • 2. Why Aesthetics?
    • 3. The Toxic Sublime and Ecocriticism

  • Deconstructing the Natural Sublime
    • 1. The Natural or Burkean Sublime
    • 2. Emerson, Whitman, and the Egotistical Sublime

  • Thoreau, Capitalism and the Technological Sublime
    • 1. Narrowing the Gap between Divine Nature and Human Technology
    • 2. Walden in the Capitalocene

  • Toxic Mechanization: Senses and Environment
    • 1. Toxic Mechanization in A Sand County Almanac
    • 2. Refocusing Perception: Technology and the Senses

  • Toxic Waste: Self and Environment
    • 1. Silent Spring and the Toxic Sublime
    • 2. Transcendentalist Consumerism in White Noise

  • Post-Thoreauvianism and Ecocriticism
    • 1. (Into the) Wild
    • 2. Walden on Wheels

  • Bibliography
  • Abstract
  • Biography

L'autore
David Lombard

EN. David Lombard is a research fellow at the Belgian National Fund for Scientific Research (F.R.S.-FNRS) and a PhD candidate in literary studies at the ULiège and KU Leuven (joint degree), where he is a researcher at the Interdisciplinary Center for Applied Poetics (CIPA), Intersections, and the Leuven English Literature Research Group. He mainly works and has published in the fields of contemporary literature, American studies, environmental humanities, narratology, and rhetorical theory. He is the author of the book Techno-Thoreau: Aesthetics, Ecology and the Capitalocene (2019), which served as an extended pilot study for his broader PhD project on the rhetorics and narratologies of the sublime in the contemporary American environmental memoir (2020-2024). His essays, editing work, and book reviews have also been published in academic journals such as the Metacritic Journal for Comparative Studies and Theory, the AM Journal of Arts and Media Studies, The Trumpeter, Local Environment, Acta fabula, and Ecocene.

IT. David Lombard è ricercatore presso il National Fund for Scientific Research (F.R.S.-FNRS) in Belgio, candidato dottorando in letteratura presso l’Università di Liegi e l’Università di Leuven, dove è ricercatore per il CIPA (Interdisciplinary Center for Applied Poetics), per Intersections e per il Gruppo di Ricerca di Letteratura inglese di Leuven. I suoi campi di studio includono la letteratura contemporanea, gli American Studies, il rapporto tra scienze umane e ambiente, la narratologia e la retorica. È autore del libro Techno-Thoreau: Aesthetics, Ecology and the Capitalocene (2019), che è servito come studio preliminare per un più ampio progetto di dottorato (2020-2024) sulla retorica e la narratologia del sublime nei memoir ambientalisti americani. Suoi saggi, curatele e recensioni sono stati pubblicati su riviste accademiche come Metacritic Journal for Comparative Studies and Theory, AM Journal of Arts and Media Studies, The Trumpeter, Local Environment, Acta fabula e Ecocene

Pubblicazioni dell'autore
David Lombard

Techno-Thoreau

euro 9,50
Volumi della stessa collana